Světové investiční mince (8) Kangaroo/Nugget
Investiční zlato je díky své schopnosti uchovávat vysokou hodnotu v malém objemu oblíbené prakticky po celém světě.
Vedle poněkud uniformních slitků je dodáváno také ve formě ražených mincí. V tomto dílu seriálu, který mapuje nejslavnější investiční mince světa, zamíříme do Austrálie.
Australské zlaté mince s motivem klokana na rubu a profilem britské královny Alžběty II. na líci, jsou dobře známé a dostupné i v České republice. Mince je populární u investorů po celém světě, zvláštní oblibě se ale těší zejména ve východní Asii. Titul razila australská státní mincovna Perth Mint od roku 1986 nejprve pod názvem Nugget. A zlatý nugget byl i motivem rubové strany, než ho v roce 1989 vystřídal pro Austrálii typický klokan. Z toho důvodu se vedle oficiálního názvu Australian Kangaroo můžeme setkat i s pojmenováním Kangaroo/Nugget.
Motiv klokana se, podobně jako u čínské mince Panda, každoročně mění, proto je Kangaroo zajímavá i pro sběratele. Navíc se přizpůsobuje i portrét britské královny.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 4/2014.
ZE SVĚTA KOVOVÝCH ZNÁMEK (30) Psí známky a jejich výrobci
Nejpočetnějším druhem našich nepeněžních účelových ražeb jsou psí známky - stvrzenky dokládající zaplacení poplatku za držení psa, jeho očkování proti vzteklině, případně nesoucí další údaje o totožnosti zvířete.
Svým provedením uzpůsobeným k nošení se blíží medailím, mezi něž bývají často řazeny.
Vybírání psí daně bylo povoleno roku 1869 na Moravě, v Čechách byla tato povinnost zavedena od roku 1873, k čemuž byl císařem Františkem Josefem I. vydán Zákon daný dne 29. března 1873 pro království České, kterýmž zplnomocňují se obce k uvedení daně ze psů1. Evidenční psí známky vydávaly každoročně tisíce obcí i další vydavatelé2, například okresy. Protože se vzory (tvary) těchto známek každoročně měnily, aby bylo již zdálky vidět, že za psa byla zaplacena daň, a od roku 1909, kdy byl vydán zákon o povinné kontumaci, byly zavedeny ještě kontumační známky předepsaného rombického tvaru (obr. 7-8), není se co divit, že psí známky jsou zdaleka nejpočetnější skupinou našich účelových ražeb. Odhaduje se, že v českých zemích bylo vydáno 200 000 druhů účelových známek (Světlá-Dubská - Likovský 1995, 166-167). Psí známky se na tomto počtu podílí osmdesáti procenty. Toto těžko představitelné množství dostává v posledních letech jasnější kontury. Hlavní podíl na tom má rozmach detektorové prospekce, která vynesla na světlo krom jiného i tisíce ztrátových psích známek.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 2/2016.
DALŠÍ ČLÁNKY
VÍCE O ČASOPISU